Typen

Je eigen online magazine – Een fluitje van een cent?

Steeds meer mensen gebruiken een tablet om over het web te surfen. Op een tablet is het misschien nog wel belangrijker dan op een computer hoe de content oogt. Gebruikers willen meer visuele content. Een goede manier om je content aantrekkelijk te maken, is een online magazine. Het meest gebruikte programma hiervoor is van Adobe, maar omdat dit een betaald programma is, ben ik eens verder gaan neuzen om te kijken of er ook gratis applicaties zijn die je kunt gebruiken.

Storify

Een van de eerste programma’s die ik tegenkom, is Storify. Als ik inlog met mijn Twitter-account, kom ik er meteen achter dat bijna iedereen al op Storify zit. Hmm, ben ik weer dat latertje.

Het opzetten van het profiel en het aanmaken van een story gaat kinderlijk eenvoudig. Je kan makkelijk zoeken in verschillende sociale media bronnen (Twitter, Facebook, Youtube etc.) naar informatie die andere storifiers hebben gebruikt.

Het design staat vast. Overzichtelijk, maar niet spectaculair. Misschien zijn mijn verwachtingen over het opzetten van een eigen magazine iets te hoog gespannen…

Scoop.it

Ook bij Scoop.it kun je een account maken door in te loggen met Twitter of Facebook of zelf een nieuw account te maken. Na het aanmaken van een account kun je beginnen met een topic. Geef je topic een naam en voer keywords in en je kan aan de slag.

Je kan een Scoop.it bookmarklet op je bookmark taakbalk slepen, waarbij je (net als PinIt) alle dingen die je tegen komt op het web meteen kunt bookmarken.

Doordat je aan het begin van het opzetten een aantal keywords hebt opgegeven, krijg je meteen een heleboel content voorgeschoteld die je kunt gebruiken in je topic.

Daarnaast kun je elk artikel dus makkelijk scoopen met de Scoop.it bookmarklet. In de bovenbalk kun je je logo zetten en in de header van je topic kun je zelf een plaatje zetten. Dat maakt het makkelijker om je eigen magazine te maken.

Je hoeft je topic niet meteen te publishen naar je sociale media/kanalen, dat geeft je gelegenheid om je magazine helemaal goed te zetten voordat je ermee naar buiten gaat.

Een prima tool om een eenvoudig magazine op te zetten met alle content die je zelf vergaard hebt.

Rojoom

 

Rojoom

Rojoom is een Israëlische startup, die volgens mij niet zo lang zo klein gaat blijven. Ze zijn nu met z’n zessen. Eens kijken hoe snel dit bedrijf zich gaat ontwikkelen.

Rojoom is een prachtige tool waarmee je mensen mee kunt nemen op een tour over het web. Wat ik er vooral goed aan vind, is het strakke design. En het moge duidelijk zijn dat het oog tegenwoordig ook wat wil.

Rojoom is opgezet omdat de bedenker het een gebruiker makkelijk wil maken om alle interessante informatie over een bepaald ondewerp op 1 plek te vinden, zonder het hele web af te speuren en al zoekende de weg kwijt te raken. Je kunt je Rojoom in verschillende talen maken en in een categorie plaatsen, zodat mensen die geïnteresseerd zijn in jouw Rojoom-onderwerp je makkelijker kunnen vinden. Net als alle hier beschreven tools is het social delen kinderlijk eenvoudig.

Van de hier beschreven tools is dit toch wel mijn favoriet.

Paper.li

Paper.li: “maak je eigen online krant in een paar minuten”. Deze slogan van Paper.li betekent dat het design van een Paper inderdaad lijkt op een online krant. In april 2014 staat wel een redesign op stapel. De tool is immens populair onder gebruikers die op een makkelijke manier nieuws willen delen met hun volgers.

Je maakt in no time een account aan en je stelt inderdaad in een paar minuten een krant samen. Je kunt aan de hand van zoekwoorden je bronnen van het web kiezen. Twitter-accounts, hashtags, Google+-pagina’s, RSS-feeds, Facebook-pagina’s. Je kunt ze allemaal koppelen en aan de hand van de zoekwoorden en bronnen wordt je eerste krant samengesteld.

Wat mij opvalt aan veel van de papers die ik lees, is dat er niet zo veel samenhang in de content zit. Voor het opzetten van mijn eigen online magazine heb ik meer een constructie voor ogen die focust op een specifiek onderwerp. Of misschien wel een specifieke campagne.

Paper.li voldoet dan misschien niet aan mijn beeld, maar het is wel een perfecte tool om zowel je volgers als jezelf op de hoogte te houden van de nieuwste items over de onderwerpen die je zelf benoemt hebt.

Ik zie nu ineens ook dat er automatisch een advertentie bovenin je ‘krant’ geplaatst wordt. Dat is toch ook niet helemaal wat ik voor ogen heb met mijn eigen uitgave.

Flipboard

Flipboard opent met een mooi vormgegeven homepage. Je Flipt naar de volgende pagina waar je uit een groot aantal onderwerpen (niews, sport, design, games, techniek etc.) kunt kiezen. Dan log je in met Google of Facebook (op Android that is), dan wordt je Flipboard aangemaakt. Je krijgt een korte rondleiding. Door op het rode lint te klikken, kun je je ‘abonneren’ op je favoriete blogs en websites, voor zover deze op Flipboard staan. Door het toevoegen van je accounts van Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+ kun je daar vandaan ook verhalen delen.

Om een item te bewaren, klik je op een plusje. Je kan de verschillende magazines een naam geven en zo aangeven waar welke verhalen terecht moeten komen

Maar ik vind dus geen optie om eigen websites toe te voegen. Als ik aan het surfen ben over het web kan ik dus niet zoals bij Scoop.it meteen een verhaal aan een magazine toevoegen. Jammer.

Je maakt dus met Flipboard niet je eigen magazine, maar je kan op een makkelijke manier informatie die je op Flipboard vindt, delen met je vrienden. Daarnaast kun je je social media feeds lezen via Flipboard.

Misschien niet de tool waar ik naar op zoek ben, maar het ziet er wel strak uit.

Wat nu?

Leuk natuurlijk allemaal die online tools en mijn eerste stapjes als eigen uitgever van een online magazine. Maar je komt helemaal nergens zonder een fatsoenlijke contentstrategie. Wat wil ik met mijn online magazine en voor wie is het bestemd. Dan kun je eens gaan nadenken over wat je in je magazine zet. En vervolgens moet je ook een marketingstrategie opzetten om het magazine onder de aandacht te brengen bij je beoogde doelgroep. Want als je dat allemaal niet goed opzet, komt er weinig van terecht. Zo heeft Xaviera Ringeling dat al beschreven in 20 Redenen waarom je contentmarketing faalt.

Dus aardig zo’n blogje, maar we zijn er nog lang niet…..
Maar ik ben ook vast nog wel een tool vergeten. Welke mag in dit rijtje volgens jou absoluut niet ontbreken?

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.