Je merk versterk je met een blog

Er zijn veel redenen om te bloggen: meer producten verkopen, je ei kwijt kunnen, anderen informeren en inspireren of gewoon voor je eigen plezier. Maar vaak wordt een blog ook gebruikt om een persoonlijk merk op te bouwen of te versterken.

Wie schrijft die blijft

Ik denk niet dat er een exact getal is van het aantal blogs op de wereld en ik kan je verzekeren dat je ze nooit in 1 leven allemaal zou kunnen lezen. Sommige blogs hebben veel volgers, andere moeten het doen met een handjevol fans. Maar dat je door een groot aantal mensen wordt gevolgd is vaak niet het belangrijkste doel van een blog. Veel bloggers gebruiken hun blog om online een merk te worden, te zijn of te versterken. Een merk staat hier voor je online aanwezigheid, je uitstraling op het internet in de breedste zin van het woord. Want wie blogt is vindbaar op het web. Zo kun je met een blog duidelijk maken waar jij of jouw bedrijf als merk voor staat. Maar hoe doe je dat goed?

Blijf jezelf

Je kan voor jezelf bloggen of voor een grotere organisatie, en ook al zijn veel dingen die ik hier beschrijf op beide van toepassing richt ik me toch voornamelijk op het persoonlijke blog. Voor elk blog is het belangrijkste uitgangspunt in mijn ogen is dat je jezelf blijft. Ga niet ineens populair doen als je zelf niet zo bent. Probeer met je teksten zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven en het liefst zo veel mogelijk over je eigen vakgebied of vaardigheden te schrijven.

Wie ben ik

De eerste vragen die je jezelf als blogger moet stellen zijn: Wat wil ik uitstralen met mijn blog? Welke toon sla ik aan? Welke doelgroep wil ik bereiken? En wat zijn mijn belangrijkste onderwerpen?

Als je dat voor jezelf duidelijk hebt is het makkelijker om met een blog aan de slag te gaan, dan wanneer je maar gewoon begint.

Als je nu denkt, ik heb geen idee waar ik moet beginnen, stel jezelf dan eens deze vragen:

  • Wat zou iemand die jou voor het eerst ontmoet (zakelijk of privé) over jou moeten weten?
  • Wat is een verhaal dat je vaak aan mensen vertelt?
  • Kunnen mensen wat leren van de verhalen die je vertelt?
  • Waar ben je het meest trots op?
  • Welke mensen vertrouw je het meest (mensen in je eigen leven, schrijvers of presentatoren, leiders)?
  • Wat is je favoriete citaat?

Als je gaat nadenken over dit soort vragen merk je dat je best wel een verhaal te vertellen hebt. Met deze vragen in het achterhoofd heb je een template waarop je verder kunt bouwen. Nadat je voor jezelf duidelijk hebt gemaakt wat je gaat doen en voor wie, kun je door naar de volgende stappen.

Wie leest mij

Als je je blog niet alleen voor jezelf opzet, maar een bepaalde doelgroep wilt bereiken dan moet je eerst kijken waar je doelgroep zich bevindt. En wat voor soort informatie deze doelgroep wil. Een blog hoeft namelijk niet alleen uit tekstberichten te bestaan. Je kan ook een videoblog beginnen of zelfs een eigen radioshow. Als je met de gekozen manier van bloggen maar uitgaat van je eigen kunnen en je eigen kracht. Probeer niet ineens een topvideo te maken als je weet dat je kracht bij het schrijven ligt. Ben je beter in praten dan in schrijven, dan is een video of een radioshow juist een hele goede manier om je te uiten.

Kies een platform

Kies een platform. Voor het geschreven blog is WordPress tegenwoordig de makkelijkste en meest uitgebreide tool. Het biedt je allerlei handigheden die je kunt gebruiken zonder technische kennis. Als je een videoblog wilt beginnen zijn er meerdere mogelijkheden, zoals Youtube en Podbean. Voor de smartphone komen er steeds meer mogelijkheden om een liveblog uit te zenden, zoals Meerkat en Periscope. Een eigen radioshow of podcast klinkt als een heleboel werk, maar er zijn ook hiervoor goede tools die je kunnen helpen, zoals BlogTalkRadioSoundcloud en Podcast apps

Begin met promoten

Een blog geeft je de mogelijkheid om iets over jezelf en jouw expertises te delen met je volgers. Door het blog goed op te zetten maak je het mensen makkelijk om dit weer met hun volgers te delen.

Als je meer met je blog wilt dan gewoon een eigen plekje op het web hebben, dan is het belangrijk dat je je blog gaat promoten. Maar hoe doe je dat? Er zijn al zoveel blogs, hoe ga jij er nu voor zorgen dat die van jou aandacht trekt. Voorop staat dat je blog goede content moet hebben en voor jouw doelgroep interessante onderwerpen bespreekt. Als dat niet het geval is, dan kan je promoten wat je wilt, maar dan ga je nooit een grote doelgroep aanspreken. Hieronder staat een rijtje tips om je blog te promoten.

  • Gebruik Twitter – Volg mensen op Twitter die over hetzelfde onderwerp tweeten en tweet over wat jij vindt van je onderwerp.
  • Facebook – Maak een mooie pagina waar je je blog kunt promoten.
  • Google+ – Gebruik Google+ om je te mengen in online gesprekken.
  • Gastbloggen op andere sites – Een goede manier om meer mensen met jouw ideeën te laten kennismaken.
  • Reageer op andere blogs – Een goede manier om meer mensen van je meningen op de hoogte te brengen.

Er zijn nog veel meer tips te noemen. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

Tips zijn altijd welkom

Dit is natuurlijk maar een eerste aanzet om je eigen online aanwezigheid op te zetten. Als je eenmaal aan de slag bent zie je steeds nieuwe ideeën en nieuwe invalshoeken die je verder helpen met je blog.

Wat zijn jouw beste tips voor de beginnende blogger? Waar heb je zelf het meeste aan gehad toen je begon?

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.