Voorspellingen voor 2012

December is traditioneel de maand om terug te kijken op het oude jaar en vooruit te kijken op het nieuwe jaar. Contentgirls kan natuurlijk niet achterblijven met het beoordelen van de voorspellingen voor 2012. De voorspellingen die hieronder genoemd worden komen uit verschillende bronnen die ik aan het einde opsom voor een ieder die meer wil weten over de beschreven trends.

De kracht van social media

Het afgelopen jaar heeft ons vooral geleerd dat social media een steeds grotere impact heeft op het nieuws en op beslissingen die leiders en bedrijven nemen. Denk maar aan de Arabische Lente, de tsunami in Japan, de aanslag op Bin Laden en Pukkelpop in België. Dit zal in 2012 alleen maar meer worden, daar zijn alle sites, bloggers en trendwatchers het wel over eens. Waar vaak geklaagd wordt over de individualisering van de mensheid brengt social media ook een tegenbeweging op gang waarbij mensen samen tot allerlei initiatieven komen. Ik noem alleen al de Occupy-beweging.

Maar wat betekent dit voor bedrijven, met welke trends voor het komende jaar moeten zij rekening houden en wat moeten zij aanpassen, zodat ze ook in 2012 mee kunnen in de rat race?

Gebruik alle kanalen

De allerbelangrijkste uitdaging voor bedrijven en daarmee dé trend voor 2012 is dat alle kanalen aan elkaar gekoppeld moeten en gaan worden. Consumenten verwachten van alle bedrijven dat ze niet alleen op alle kanalen actief zijn, maar ook dat zij op elk kanaal dat kunnen doen wat ze daar willen doen. Je kunt als organisatie niet alleen meer een website hebben die alleen geoptimaliseerd is voor een desktop, daarmee verlies je klanten. Wanneer je niet vindbaar bent op social media sites word je niet serieus genomen door de klant. Je moet daar zijn waar de klant is.

Consumenten verwerven hun informatie over producten meer en meer via social media sites. De invloed van wat een ander vindt van een product zal nog belangrijker worden. Gelukkig beseffen steeds meer bedrijven dat interactie met de klant niet alleen betekent om een reactieformuliertje op een website te zetten. Steeds meer wordt webcare geïmplementeerd bij de marketing strategie.

Daarnaast kunnen bedrijven door slim gebruik te maken van alle kanalen alle stakeholders op de hoogte houden, waaronder het eigen personeel. Door alle koppelingen komt er een schat aan informatie binnen. Niet alleen van de eigen werknemers maar ook van alle consumenten. Bedrijven kunnen met steeds meer informatie steeds beter tegemoetkomen aan de wensen van de consumenten. Dienstverlening op maat is bijna een eis van de moderne consument. Voor bedrijven betekent dit ook dat zij content geschikt moeten maken voor alle platformen.

Ook kunnen bedrijven gebruikmaken van de klant. Crowdsourcing is een prachtige marketing tool.

Of nieuwe sociale netwerken, zoals hier op Contentgirls eerder besproken, het gaan maken in 2012 is moeilijker in te schatten. We zullen moeten afwachten wat er met de nieuwe omgevingen gaat gebeuren.

Steeds slimmere technologie

Dit alles betekent ook dat ICT zich verder moet ontwikkelen. De netwerken moeten slimmer worden. Een storing in een netwerk kan grote gevolgen hebben (moeten we Blackberry nog noemen). Naast cloud computing wordt veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van apps. Nog meer dan in 2011 zal mobiel meer regel dan uitzondering zijn. Steeds meer consumenten ‘lezen’ alleen nog via het beeldschermpje van hun mobiel. Dan wil je natuurlijk geen last hebben van niet-geoptimaliseerde websites, trage laadtijden en andere ongemakken.

Er komen steeds meer beeldschermen en de beeldschermen zijn steeds meer touchscreens. Iedereen kent het filmpje van een baby en een jong meisje die bij een tijdschrift proberen naar de volgende pagina te scrollen.

Bedrijfsnetwerken worden zodanig aangepast dat iedereen overal en altijd kan werken. ICT wordt ondergeschikt aan de belangen van de klant.

Er wordt minder tv gekeken via de tv. Er is wel een nieuw fenomeen waarbij mensen samen ‘kijken’. Met bijvoorbeeld Get Glue is het makkelijk om te communiceren met iedereen die hetzelfde tv-programma kijkt. De kijkbeleving wordt zo uitgebreid naar een sociale beleving, waarbij iedereen meepraat en commentaar levert. Dit geldt natuurlijk ook voor films en muziek.

Google en Google+

Google heeft in Nederland een bijna-monopoliepositie. Volgens sommige trendwatchers is dit zeker geen goede zaak. Google heeft de neiging om steeds meer informatie bij zich te houden. Zo was er dit jaar al een update waarbij ingelogde gebruikers niet meer terug te zien zijn in de zoekresultaten. Ook is dit jaar Google+ gelanceerd. Hierover zijn trendwatchers het dan weer niet eens. Volgens de een zal Google+ snel verdwijnen, omdat nu al te zien is dat er weinig interactie is. Volgens de ander is Google+ een blijvertje, omdat Google er zeer snel in geslaagd is om Google+ te integreren in alle Google-tools en in de zoekresultaten. Het zal leuk zijn om volgend jaar in de  evaluatie van alle voorspellingen te zien hoe Google+ zich ontwikkeld heeft.

Imago

Waar de meeste van deze voorspellingen op wijzen is dat het belangrijk is om je merk sterk te profileren op het internet in al zijn facetten. We noemen dit ook wel het Thought Leadership of expertise.  Zo is in de zoekresultaten van Google al te merken dat sites van ‘experts’ hoger scoren. Google kijkt hierbij ook naar verwante zoektermen. PR en marketing moeten hier goed op inspelen.

Persoonlijk zie ik in alle trends veel uitdagingen voor bedrijven. De ontwikkelingen kunnen je maken of breken. Mis jij nog een trend voor het nieuwe jaar die hier niet tussen staat, dan hoor ik dat graag.

Terugblik op 2011

Aan het einde van de vooruitblik, hier een korte (3 minuten) terugblik van InSites Consulting.

httpv://www.youtube.com/watch?v=WUJi00x25A8

Bronnen

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.