Mijn Google+ paginaSinds Google vorige week de Google+ bedrijfspagina’s heeft gelanceerd woedt op internet de discussie: moet je wel of geen Google+ bedrijfspagina opzetten?

Hieronder beschrijf ik de argumenten van de voor- en tegenstanders en ook waarom ik denk dat het toch goed is om een Google+ bedrijfspagina aan te maken.

Tegenstanders

  • We hebben al een Facebook bedrijfspagina en die kan veel meer (je kunt meer eigen look-and-feel aan de pagina toevoegen, je kunt zlef kiezen op welke pagina mensen binnenkomen, je kunt scheiding maken in content voor mensen die je ‘liken’ etc.)
  • Er zijn veel meer mensen actief op Facebook
  • Niet nog een pagina erbij om te onderhouden
  • Je kunt niet met meerder mensen een pagina beheren
  • Je kunt geen andere bedrijfspagina’s een plusje geven
  • Je kunt geen andere mensen volgen zolang zij jou niet volgen
  • Je moet zelf bepalen in wat voor Circle volgers geplaatst moeten worden, maar het is niet altijd duidelijk waar een volger thuis hoort
  • Je kunt niet automatisch je video’s van youtube laten inlopen
  • Je krijgt geen mail met een melding dat iemand commentaar heeft gegeven op iets van je pagina
  • Je ziet geen statistieken
  • Je kunt geen acties en prijsvragen organiseren op je Google+ page
  • Google+ gaat het niet redden en zal niet lang bestaan

Voorstanders

  • Het is nuttig om overal zichtbaar te zijn, mensen zullen het van je verwachten
  • Je bent beter vindbaar in Google
  • De bezoekersaantallen op Google+ zullen alleen maar toenemen
  • Het is makkelijk om een pagina aan te maken en eigenlijk is het maar goed ook dat het zo op Facebook lijkt, want dan hoef je niet weer aan iets geheel nieuws te wennen
  • Hangouts: de Google-manier om een chatsessie te organiseren

Waarom nou toch doen?

Ik denk dat het er wel toe doet dat je als bedrijf aanwezig bent op Google+. Er is een verschil tussen Facebook en Google+. Facebook is groot als sociaal netwerk, Google is groot als zoekmachine.  Het is op Faceboook inderdaad makkelijker om in contact te treden met mensen, maar door een Google+-pagina aan te maken zul je beter vindbaar worden. Wanneer mensen op jouw bedrijfsnaam zoeken met een + ervoor, komen ze direct op je Google+ bedrijfspagina terecht.

Google+ is in ontwikkeling en de makers hebben al aangekondigd dat veel nieuwe uitbreidingen zullen worden toegevoegd.

Hoe maak ik een Google+ bedrijfspagina?

Je moet eerst een Google+ account hebben , dan kun je rechtsonder kiezen voor de optie Maak een pagina. Maak een Google+ pagina
De stappen die je moet doorlopen om een pagian aan te maken zijn vrij eenvoudig:

Aanmaken Google+-pagina

Kies een categorie. Je kunt kiezen uit de categorieën Locale ondernemeing of plaats, Product of merk, Bedrijf, instituut of onderneming, Kunst, ontspanning of sport of Overig. Wanneer je hebt bepaald waar jouw pagina onder moet vallen kun je je gegvens toevoegen. Hierna kun je je missie en profielfoto aanpassen en eigenlijk is je pagina dan al klaar.

Nu heb je een lege profielpagina voor je bedrijf opgezet. Nu is het tijd om content toe te voegen aan je pagina. Je kunt blogjes en andere interessante artikelen toevoegen. Je kunt ook foto’s en video’s toevoegen. Zorg ervoor dat er al iets te zien is op je pagina voor het geval dat bezoekers langskomen.

Je kunt op je eigen website laten zien dat je een Google+ bedrijfspagina hebt door een badge aan je website toe te voegen. Je kunt de paginanaam, dat is een heel lang Google+ ID-nummer veranderen door op Gplus.to een nickname aan te maken. Gebruik deze link als je bezoekers naar je Google+-pagina wilt verwijzen.

De komende maanden zullen er meer functionaliteiten worden toegevoegd. Ik zal ze blijven volgen.

Print Friendly, PDF & Email