Welke content wordt nou het meest gedeeld?

Content wordt met je gedeeld als iemand vindt dat je het ook gezien moet hebben. Dat kan allerlei redenen en oorzaken hebben. Maar hoe kom je er nou achter wanneer jouw content gedeeld gaat worden. Gelukkig is er nu een onderzoek dat aantoont welke content ook daadwerkelijk gedeeld wordt. En sommige uitkomsten van het onderzoek zullen je zeker verbazen.

Het onderzoek

BuzzSumo heeft onderzoek gedaan naar meer dan 100 miljoen artikelen in de afgelopen 8 maanden. Voor al deze artikelen hebben ze bekeken hoe vaak ze gedeeld zijn op social media en aan de hand van een paar vragen hebben ze daar tien belangrijke conclusies uit getrokken. De onderzoekers stelden zich bij het analyseren van alle artikelen de vraag:

  • Wat voor emoties roepen de populairste artikelen op?
  • Wat voor type artikelen (lijstjes, infographics, e.d.) worden het meest gedeeld?
  • Wat is de ideale lengte van een artikel om gedeeld te worden? Worden er vooral korte of langere artikelen gedeeld?
  • Is het belangrijk dat iemand de bron vertrouwt om een artikel te delen?
  • Wat doet 1 plaatje in een artikel tegenover een artikel zonder plaatje?
  • Wat is het effect als een invloedrijk persoon jouw artikel deelt?
  • Hoe kun je een artikel ook dagen of weken later nog laten delen?
  • Wat is de beste dag voor het publiceren van een artikel?

Natuurlijk zijn ook de onderzoekers van BuzzSumo over één ding heel duidelijk: als je content niet interessant is, zal deze ook niet gedeeld worden. Maar als je dan inderdaad een interessant artikel hebt geschreven, dan kun je uit deze resultaten zeker leren hoe je het vaker gedeeld krijgt.

1. Langere content wordt eerder gedeeld

Nummer 1 is meteen een verrassing: langere artikelen zijn vaker gedeeld dan kortere stukjes. Dat druist een beetje tegen je internetgevoel in, toch?

Je denkt, mensen lezen steeds meer vanaf smartphone of tablet en willen dus kortere artikelen. Maar uit de top 10 van de meest gedeelde artikelen komt een heel ander beeld naar voren. In het algemeen wordt langere content meer gedeeld. In het onderzoek zijn een stuk meer korte artikelen onderzocht, omdat er nou eenmaal veel meer kortere artikelen gepubliceerd worden (16 keer meer korte artikelen in dit onderzoek). Het beste scoren de artikelen met 3000-10.000 woorden. Deze conclusie wordt ook ondersteund door een onderzoek dat heeft gekeken naar de meest gemailde artikelen uit de NY Times. Ook hier worden langere artikelen meer doorgemaild dan kortere artikelen.

Volgens BuzzSumo betekent het vooral dat veel publicisten geen zin hebben om een lang en diepgravend artikel te schrijven. Mooi gat om in te springen, want je hebt minder last van concurrentie. Misschien moeten dan niet te veel mensen de uitkomst van dit onderzoek lezen, want als ze eenmaal weten dat de korte content waar ze op in hadden gezet niet werkt, gaan ze ineens allemaal langere stukken produceren.

Aanbeveling: schrijf een artikel van minimaal 2000 woorden.

2. Als je ten minste 1 plaatje in je artikel hebt, wordt het vaker gedeeld op Facebook

Dit mag geen verrassing zijn voor mensen die content publiceren. Je ziet zelf ook dat een post op Facebook met een plaatje erin er beter uit ziet dan een post zonder plaatje. Een post zonder plaatje valt trouwens in de nieuwe timeline nauwelijks nog op.

Een artikel met 1 plaatje, zoals onderzocht, wordt twee keer zo veel gedeeld op Facebook als een artikel zonder plaatje. De onderzoekers hebben ook gekeken naar het gebruik van de social meta tags voor Facebook. Het gaat dan om tags in de head-sectie van je artikel. Deze artikelen worden drie keer zo veel gedeeld op Facebook dan de artikelen die deze tag niet hebben.

Aanbeveling: gebruik de social media tags.

3. Als je ten minste 1 plaatje in je artikel hebt, wordt het vaker gedeeld op Twitter

Misschien niet heel verrassend, maar voor Twitter geldt bijna hetzelfde als voor Facebook. Bij Twitter gaat het om het gebruik van de OpenGraph-image-tag. Deze zorgt ervoor dat artikelen meer gedeeld worden op Twitter.

Aanbeveling: gebruik plaatjes in je artikel.

4. Roep een emotie op, zoals een verrassing, een lach of geamuseerdheid – speel in op de narcistische kant van mensen

De 10.000 meest gedeelde artikelen zijn door de onderzoekers gekoppeld aan een emotie (zoals blijdschap, verdriet, woede, amusement e.d.).

Op nummer 1 staat verrassing (25%), op nummer 2 gelach (17%) en op nummer 3 amusement (15%). De minst geliefde emoties zijn woede en verdriet. Uit dit onderzoek is niet naar voren gekomen waarom precies deze emoties vaker gedeeld worden. Gelukkig heeft de NY Times een paar jaar geleden een onderzoek gedaan onder 2500 mensen met de vraag waarom zij bepaalde content delen. Als belangrijkste redenen werd genoemd dat men graag interessante en onderhoudende content deelt met anderen, zich beter wil voelen over zichzelf, in contact wil blijven met anderen, zich meer betrokken wil voelen bij de wereld en informatie wil verspreiden waar ze achter staan.

Maar mensen delen ook gewoon uit narcisme. De top 8 van de meest gedeelde artikelen van de afgelopen 8 maanden waren testjes. Waarom testjes? Omdat je je identiteit definieert en je ego streelt als je de uitslag van een testje deelt. Anderen leren je beter kennen. Je weet dat bijna niemand het interessant vindt, maar toch deel je het.

Aanbeveling: wees onderhoudend, niemand wil saaie content. Gebruik quizzen en testjes en deel je mening.

5. Mensen zijn dol op het delen van lijstjes en infographics

De onderzoekers hebben ook gekeken naar het type artikel dat het meest gedeeld wordt. Ze hebben alle onderzochte artikelen verdeeld in:

  • Lijstjes
  • Infographics
  • Hoe-doe-ik-artikelen
  • Wat-artikelen (artikelen waarvan de titel begint met Wat)
  • Waarom-artikelen (artikelen die een antwoord op een vraag proberen te geven)
  • Video’s

Voor sommigen is het geen verrassing: lijstjes en infographics worden vaker gedeeld dan andere content. Maar wat wel opvalt is dat Hoe-doe-ik-artikelen en Video’s minder vaak worden gedeeld dan een doorsnee-artikel.

Lijstjes maken content lekker overzichtelijk en vertellen je precies hoe veel je voor je kiezen krijgt. Infographics geven veel info in een klein format weer. Dit maakt het voor een lezer overzichtelijker.

Aanbeveling: als je langere content schrijft, let er dan op dat je het makkelijk maakt om de informatie te scannen – dus produceer niet alleen een lap tekst. Je hoeft niet altijd gebruik te maken van een lijstje, je kan ook gebruikmaken van paragrafen, tussenkopjes en opsommingen.

6. Tien is het magische getal voor lijstjes

Ook dit zal niet echt een verrassing zijn. Mensen houden van even nummers. En lijstjes moeten niet te lang zijn. Dus als je een lijstje met een top 10 tegenkomt, zul je eerder geneigd zijn dit te delen.

Aanbeveling: als je een lijstje maakt, probeer dan 10 punten te benoemen.

7. Mensen delen sneller content van een betrouwbare bron

Mensen die informatie delen op Twitter, LinkedIn en Google+ hechten waarde aan de betrouwbaarheid van de bron. Op Google+ worden artikelen met een bio of beschrijving tot 42% vaker gedeeld.

Vreemd genoeg geldt dit niet voor Facebook. Op Facebook deel je vooral grappige en onderhoudende content en is de bron van het artikel minder belangrijk.

Twitter, LinkedIn en Google+ zien we toch meer als professionele netwerken en daar vinden we het dan ook belangrijk dat de informatie betrouwbaar is.

Aanbeveling: schrijf je naam en functie aan het begin en een kort intro over jezelf aan het einde van elk artikel.

8. Per extra expert die je artikel deelt zal het effect proportioneel toenemen

Het helpt als een invloedrijk persoon je artikel deelt. Dit zal ertoe leiden dat je artikel ook vaker gedeeld wordt.

In het onderzoek is een invloedrijk persoon gedefinieerd als iemand waarvan een tweet gemiddeld twee keer geretweet wordt. Als een invloedrijk persoon je artikel deelt, levert dat gemiddeld 31,8% meer shares op. Als 3 invloedrijke personen je artikel delen, wordt dit al verdubbeld. En als 5 invloedrijke personen je artikel delen wordt een artikel gemiddeld zelfs vier keer zo vaak gedeeld.

Probeer een band op te bouwen met invloedrijke personen die geïnteresseerd zijn in jouw content en vraag of ze een quote hebben die je kunt gebruiken in het artikel, vraag ze om feedback, of link naar een artikel dat zij schreven over hetzelfde onderwerp. Je kan ook mensen interviewen.

Iedereen vindt het fijn om content te delen waar ze aan mee hebben geholpen, ook al hebben ze deze niet zelf geschreven.

Aanbeveling: neem invloedrijke personen op in je content en vraag ze om je content te delen.

9. Herplaats je content regelmatig

De onderzoekers zijn ook nieuwsgierig wanneer een artikel wordt gedeeld en hoe het percentage afneemt naarmate een artikel langer geleden is gepubliceerd. Au, na drie dagen is het deel-percentage met 96% gezakt. Na een week neemt het percentage ten opzichte van de eerste week met 86% af.

Maar er zijn ook artikelen die na een week vaker gedeeld worden. Dat komt omdat de artikelen nog een keer gepromoot zijn. Uit het onderzoek is niet naar voren gekomen wat de ideale tijd is om een artikel nog een keer onder de aandacht te brengen, maar het is bijvoorbeeld heel goed om een artikel dat op een maandag gepubliceerd is de volgende vrijdag nog een keer te promoten. Het moet dan natuurlijk wel om een artikel gaan dat je nog een keer onder de aandacht kunt brengen. Dit geldt vaak niet voor nieuwsartikelen.

Aanbeveling: zorg ervoor dat je artikel vaker gepromoot kan worden en breng het na een week nog een keer onder de aandacht.

10. De beste dag voor publicatie is dinsdag

De dag dat je een artikel publiceert, heeft invloed op het aantal keer dat een artikel gedeeld wordt. Dinsdag is de beste dag, zondag de slechtste.

Beste dag algemeen: Dinsdag
Beste dag voor Facebook: Dinsdag
Beste dag voor Google+: Dinsdag
Beste dag voor Twitter: Dinsdag
Beste dag voor LinkedIn: Maandag
Beste dag voor Pinterest: Maandag

Conclusie

Je doet er dus goed aan om alle aandachtspunten mee te nemen in het volgende (lange) artikel dat je schrijft, als je wilt dat je artikel gedeeld wordt. Let op dat al deze aanbevelingen kunnen verschillen per doelgroep waarvoor je schrijft. Het is altijd belangrijk om je doelgroep te kennen, en te herkennen welke (en welke soort) content zij willen. Als ze echt alleen je grappige oneliners liken en delen, dan is het toch niet zo’n goed idee om een lang wetenschappelijk verhaal te gaan schrijven.

Wat je ook doet, zorg ervoor dat je content deelbaar en inspirerend is. Als je dan ook nog op de aanbevelingen van dit onderzoek let, dan komt het met het delen van je content helemaal goed.

Om je te helpen heeft BuzzSumo een zoekmachine, de Top Content Search, waar je op onderwerp kunt zoeken welke artikelen de laatste 6 maanden het meest gedeeld zijn over dit onderwerp.

Bron: Okdork.com

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.