(updated 14 december 2021)
Back in the days wilde ik me verder ontwikkelen op het gebied van internet. Schrijven was mijn passie en ik vond dat ik er ook best goed in was. Dus toen er een functie van webredacteur langskwam dacht ik, dat heb ik nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan. Dat was in 1998. Dat lijkt een eeuwigheid geleden en misschien is dat het ook wel. Het gevoel komt vooral door de snelle ontwikkeling die de hele online wereld sindsdien heeft doorgemaakt. Niets is meer zoals het in de begindagen van het world wide web was. Zo lijkt de term webredacteur inmiddels ook vervangen door content manager.
Zelf ben ik meegegroeid met de ontwikkelingen en moet ik af en toe goed nadenken wat er eigenlijk allemaal zo anders is nu. Wat me in ieder geval opvalt: de term webredacteur wordt steeds vaker vervangen door content manager. En dat heeft niet veel te maken met het feit dat we in ons werk veel met content management systemen werken.
Veel breder
Dat een webredacteur steeds vaker content manager wordt genoemd komt vooral omdat iemand in de functie van webredacteur steeds breder is gaan werken. Er zijn veel verschillende systemen en vaardigheden bijgekomen die er in 1998 nog niet waren.
Analytics
Ja, je had wel analaytics maar eigenlijk deed je er niet zo heel veel mee. Tijdens een voortgangsgesprek in mijn functie als webredacteur wilde mijn toenmalige leidinggevende het aantal kliks opnemen als belangrijk doel. Op dat moment heb ik hem uitgelegd dat je daar niet zo veel aan hebt. Ik kan mijn vrienden allemaal vragen om op een link te klikken als ik daar een bonus voor zou kunnen krijgen, maar aan die kliks heb je als organisatie niets. Dat hoef je nu niet meer uit te leggen aan de communicatiemanager, want ook die is meegegroeid in de online wereld. Gelukkig maar.
Social media
Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Nu is social media als belangrijk onderdeel in de marketing- en communicatiestrategie van elke organisatie ingebed. En met social media kwamen niet alleen de nieuwe vaardigheden van het schrijven van posts in de juiste toon voor het juiste kanaal, maar werden ook beeld en video steeds belangrijker. Je kan het je als content manager niet meer veroorloven om daar niet ook goed in te zijn.
Podcast en Clubhouse
De nieuwste toevoegingen zijn misschien wel podcasts en Clubhouse. Weer nieuwe kanalen die worden ingezet in de strategie van een bedrijf. En wie weet wat er in toekomst nog komt. Als content manager blijf je continu in ontwikkeling en zo groei je mee met de online wereld om ons heen. Never a dull moment at the office, zullen we maar zeggen.
Dat een webredacteur nu veel vaker content manager genoemd wordt is een van de vele ontwikkelingen. Ik houd in de gaten wanneer ook deze nieuwe term verandert.
Crossphase is het met me eens!
Bij Crossphase hebben ze het ook helemaal gehad met die wirwar aan titels en noemen ze nu iedereen Digital Content Specialist.
Lees hoe Crossphase het oplost.